Coraz większe wykorzystanie ChatGPT w edukacji
Najnowsze dane pokazują, że liczba nastolatków korzystających z ChatGPT do nauki wzrosła dwukrotnie od 2023 roku. W 2024 roku aż 26% nastolatków używało ChatGPT do prac szkolnych, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu z 13% rok wcześniej. Liderami w adaptacji tej technologii są uczniowie starszych klas liceum, gdzie 31% z nich korzysta z AI, w porównaniu do 20% w szkołach średnich niższego stopnia.
Świadomość narzędzi AI wśród młodzieży
Znajomość ChatGPT wśród młodych ludzi również znacznie wzrosła. Obecnie 79% nastolatków deklaruje, że zna to narzędzie, podczas gdy w 2023 roku było to 67%. Co więcej, 32% z nich przyznaje, że posiada dogłębną wiedzę na temat jego funkcji. Badania pokazują, że zrozumienie narzędzi AI bezpośrednio wpływa na ich wykorzystanie – wśród osób dobrze znających ChatGPT aż 56% używa go do nauki, podczas gdy wśród mniej zaznajomionych wskaźnik ten wynosi jedynie 18%.
Główne zastosowania ChatGPT w edukacji
ChatGPT jest szczególnie ceniony przez młodzież jako narzędzie do badań i eksploracji nowych tematów. Aż 54% nastolatków uważa go za użyteczne w tym zakresie, podczas gdy tylko 9% widzi w tym problem etyczny. Z kolei przy wykonywaniu konkretnych zadań, takich jak pisanie esejów czy rozwiązywanie zadań matematycznych, młodzież jest bardziej sceptyczna. Zaledwie 18% akceptuje użycie ChatGPT do esejów, a 42% jest temu stanowczo przeciwnych.
Etyka korzystania z narzędzi AI
Nastolatki wypracowują własne normy etyczne dotyczące korzystania z AI. W ich opinii narzędzia takie jak ChatGPT są pomocne, ale ich zastosowanie powinno być ograniczone. Użytkownicy, którzy dobrze znają możliwości narzędzia, są bardziej skłonni używać go w celach badawczych, ale pozostają sceptyczni wobec powierzania mu bardziej kreatywnych zadań, takich jak tworzenie esejów.
Wyzwania związane z krytycznym myśleniem
Niektóre badania sugerują, że zastosowanie AI w nauce może negatywnie wpływać na rozwój umiejętności krytycznego myślenia. Chociaż narzędzia takie ułatwiają wykonywanie zadań, mogą jednocześnie ograniczać zdolność do samodzielnego myślenia i analizy. Powoduje to trudność w zrównoważeniu efektywności z głębszym zrozumieniem materiału.
Jak edukacja może adaptować się do nowych technologii?
Zamiast zakazywać korzystania z AI, konieczne jest opracowanie nowych strategii nauczania. Obejmują one edukację na temat odpowiedniego wykorzystania narzędzi, projektowanie zadań, które zachęcają do współpracy z AI, a także pomoc uczniom w zrozumieniu różnicy między wykorzystaniem AI jako narzędzia a jego nadużywaniem jako skrótu do wykonania pracy.
Przyszłość edukacji i technologii AI
Dynamika wzrostu wykorzystania ChatGPT w edukacji sugeruje, że zjawisko to będzie się nasilać. Nastolatki, które uczą się efektywnego korzystania z AI, rozwijają umiejętności przydatne w przyszłej pracy i życiu. Przyjęcie AI jako narzędzia edukacyjnego otwiera nowe możliwości, ale jednocześnie stawia przed nauczycielami i uczniami wyzwania związane z rozwijaniem kompetencji krytycznego myślenia i samodzielnej nauki.